Utökad bakgrundskontroll

En utökad bakgrundskontroll för anställningar med hög risk

Vid rekryteringar till ledande befattningar eller positioner med ökad risk är en utökad bakgrundskontroll avgörande för att säkerställa en trygg och pålitlig anställningsprocess.

Validas erbjudande på marknaden är unikt och skräddarsytt för varje specifikt uppdrag. Vi förstår att varje rekryteringsprocess är unik och kräver en skräddarsydd insats för att möta specifika behov och krav.

Det är av yttersta vikt att undvika felrekryteringar, eftersom de kan få förödande konsekvenser för företaget, inte bara ekonomiskt utan också från ett arbetsmiljö- och varumärkesperspektiv. Vi strävar efter att minimera denna risk genom våra skräddarsydda tjänster och dedikerade engagemang för att säkerställa att varje anställning är rätt matchning för både kandidaten och företaget. Med vårt fokus på noggrannhet och pålitlighet kan ni känna er trygga i att bygga en stark och framgångsrik personalstyrka.

Valida jobbar för rättvisa och trygga arbetsplatser, där det råder goda relationer – därför är utvärdering på lika grunder en förutsättning.

Hur fungerar det?

Vi vet att alla befattningar ställer olika krav. Därför baseras vårt arbete på den aktuella befattningens krav och risker, kombinerat med ert bolags specifika behov och önskemål. Det innebär att inget uppdrag är det andra likt – även om alla uppdrag utgår från samma metodik.

Vi hjälper er att skapa en unik riskprofil, vi har lång erfarenhet i branschen och vet att riskerna i befattningarna i olika bolag är unika. Riskprofilens syfte är att identifiera och belysa aktuella risker, men också att lägga grunden för vilken information vi behöver inhämta i aktuellt uppdrag för att inte behandla mer information än nödvändigt om er kandidat.

Det hjälper oss att göra en träffsäker och rätt balanserad analys av informationen, vi ger er rekommendationer och åtgärdsförslag baserat på informationen vi insamlat.

Vi finns alltid med er som stöd, vi hjälper er att värdera den information vi har tagit fram och vi rådgör kring hur ni kan föra vidare dialog med kandidaten kring hur eventuella frågetecken kan rätas ut.


CTA KNAPP TILL VÅR PROCESS

Exempel på informationsområden vid Utökad Bakgrundskontroll:

Vi anpassar omfattningen av informationsinhämtningen inom följande områden:

  • Personalia
  • Privatekonomisk situation
  • Rättsliga ärenden
  • Företrädaruppdrag
  • Sociala medier och övrig mediaexponering samt verifiering av utbildningar och tidigare befattningar.

Tilläggstjänster

Beroende på befattning finns också möjlighet att addera ytterligare moduler för djupare analys, ex bedömning av:
  • Risker som påverkar ekonomi och varumärke
  • Risker för att känslig information kan läcka ut eller säljas
  • Historiskt och/eller aktuellt affärsnätverk
  • Företrädaruppdrag
  • Rättsliga/formella risker

Vad händer sen?

Resultatet av en utökad kontroll landar i en helhetsbedömning och återkopplas till er i ett konsultativt möte där vi hjälper er att analysera de eventuella risker som finns med kandidaten. Utifrån detta underlag är det upp till er att avgöra om ni vill anställa personen i fråga eller inte. Om ni är osäkra på vilken väg som är rätt att gå finns vi med er som stöd och hjälper er att värdera den information vi har tagit fram.

Vill du veta mer?
Kontakta vår säljavdelning.

Har ni frågor, behöver information eller vill veta mer om våra produkter och vilken lösning som passar just er? Tveka inte att kontakta oss. Vi ser fram emot att höra från er och är redo att erbjuda skräddarsydda lösningar som passar era behov.
Validas grundare och delägare, med över 20 års erfarenhet inom branschen, möjliggör en garanterad hög kvalitet i våra kunders rekryteringsprocesser genom kvalitativa bakgrundskontroller.

Om ni planerar en rekrytering och är i behov av en bakgrundskontroll – kontakta oss!