Validas Baskontroll är anpassad för bolag som har ett löpande rekryteringsflöde oavsett bransch. Här får du effektiva och grundliga kontroller som säkerställer att din rekrytering sker med hög kvalitet, utan att tumma på säkerheten.
För att skapa en enhetlig process för bakgrundskontroller inom ert företag anpassar Valida utformningen av bakgrundskontrollerna utifrån era risker och behov. I vårt erbjudande skapar vi en bedömningsmatris som är anpassad för er verksamhet, och era risker. Den skapar förutsättningen för att alla kandidater utvärderas på lika grunder.
Vi på Valida vill hjälpa er att skapa en jämn säkerhetsnivå i er rekryteringsprocess, med kandidatens integritet i fokus.
Rekommendation från bakgrundskontrollföretagen, BKF skall en bakgrundskontroll innehålla minst:
Att genomföra en utökad bakgrundskontroll vid rekrytering av mellanchefer och specialister är ett naturligt och viktigt steg för att verifiera kandidatens historia och identifiera potentiella risker. En utökad bakgrundskontroll är särskilt anpassad för dessa positioner där det är avgörande att verifiera kandidatens bakgrund för att minimera riskerna för företaget och dess rykte.
För varje rekrytering skapar vi en skräddarsydd riskprofil baserad på den specifika rollen, vilket gör att vi kan identifiera och fokusera på de risker som är mest relevanta för just er verksamhet.
För mellanchefs- och specialistroller är denna typ av kontroll särskilt viktig för att undvika felrekryteringar som kan påverka teamets dynamik, arbetsklimat eller företagets långsiktiga stabilitet. Inom kommuner används denna kontroll för roller som avdelnings- och verksamhetschefer.
Utökade bakgrundskontroller inkluderar förslagsvis:
Vid rekrytering till ledningsgrupper, kommunledning och styrelser är det avgörande att minimera potentiella risker och fatta välgrundade beslut. För dessa avgörande roller erbjuder Valida fördjupade bakgrundskontroller som går längre än de utökade kontrollerna. Genom att genomlysa fler områden och analysera långsiktig historik identifierar vi potentiella risker med kandidaten och verifierar kandidatens historia.
Vår process inleds alltid med att identifiera de risker som är mest relevanta för den aktuella rollen och er specifika verksamhet. Utifrån detta skapar vi en anpassad riskprofil som är skräddarsydd för att fokusera på rätt områden. Genom vår metodik kan vi leverera en omfattande granskning som ger er ett tillförlitligt beslutsunderlag inklusive en konsultativ rådgivning.
Vill ni veta mer om hur våra fördjupade bakgrundskontroller kan hjälpa er att säkerställa rätt val för kritiska roller? Kontakta oss så berättar vi gärna mer!