Bakgrundskontroller vid rekrytering

Rekrytering med Valida

En bakgrundskontroll är en viktig del av rekryteringsprocessen, både för att säkerställa att rätt person hamnar på rätt plats och för att bygga förtroende, oavsett om det gäller privata företag eller den offentliga sektorn. Oavsett om du rekryterar för många kandidater eller för nyckelroller, hjälper Valida dig att fatta informerade beslut genom noggrant genomförda bakgrundskontroller. Vi erbjuder ett komplett utbud av tjänster som anpassas efter din verksamhet och de risker som finns kopplade till era olika positioner.

Genom att kombinera vår rådgivning med detaljerade bakgrundskontroller får du verktyg att rekrytera med både trygghet och förtroende.

Vi levererar konsultation, inte bara fakta.

Bakgrundskontroller Bas:

Validas Baskontroll är anpassad för bolag som har ett löpande rekryteringsflöde oavsett bransch. Här får du effektiva och grundliga kontroller som säkerställer att din rekrytering sker med hög kvalitet, utan att tumma på säkerheten.

För att skapa en enhetlig process för bakgrundskontroller inom ert företag anpassar Valida utformningen av bakgrundskontrollerna utifrån era risker och behov. I vårt erbjudande skapar vi en bedömningsmatris som är anpassad för er verksamhet, och era risker. Den skapar förutsättningen för att alla kandidater utvärderas på lika grunder.

Vi på Valida vill hjälpa er att skapa en jämn säkerhetsnivå i er rekryteringsprocess, med kandidatens integritet i fokus.

Rekommendation från bakgrundskontrollföretagen, BKF skall en bakgrundskontroll innehålla minst:

  • Verifiering av identitet
  • Ekonomiska uppgifter
  • Rättsliga ärenden
  • Analys utförd av kvalificerad personal

Utökade bakgrundskontroller:

Att genomföra en utökad bakgrundskontroll vid rekrytering av mellanchefer och specialister är ett naturligt och viktigt steg för att säkerställa att rätt person rekryteras till rätt roll. Denna typ av kontroll är särskilt anpassad för dessa positioner där det är avgörande att verifiera kandidatens bakgrund för att minimera riskerna för företaget och dess rykte.

Med Validas utökade bakgrundskontroll får ni en noggrant genomförd granskning av kandidatens erfarenheter, rättsliga historik och ekonomiska förhållanden. För varje rekrytering skapar vi en skräddarsydd riskprofil baserad på den specifika rollen, vilket gör att vi kan identifiera och fokusera på de risker som är mest relevanta för just er verksamhet.

För mellanchefs- och specialistroller är denna typ av kontroll särskilt viktig för att undvika felrekryteringar som kan påverka teamets dynamik, arbetsklimat eller företagets långsiktiga stabilitet. Inom kommuner används denna kontroll för roller som avdelnings- och verksamhetschefer.

Utökade bakgrundskontroller inkluderar förslagsvis, i kombination med vår baskontroll:

  • CV-verifiering (utbildning och anställning)
  • Kronofogden
  • Bolagsengagemang
  • Social media

Fördjupade bakgrundskontroller:

Hur fungerar det?

Ni outsourcar genomförandet och analysen av bakgrundskontroller till Valida. Det innebär att vi tar hand om hela processen – från inhämtning av information till analys i förhållande till kundens risker med kandidatens integritet i fokus.

Vi hjälper er att ta fram en kundanpassad bedömningsmatris som skapar förutsättningar att alla kandidater utvärderas på lika grunder i förhållande till ert företags risker.

Vill ni veta mer? Kontakta oss för att då mer information och rådgivning.

Vill du veta mer?
Kontakta vår säljavdelning.

Har ni frågor, behöver information eller vill veta mer om våra produkter och vilken lösning som passar just er? Tveka inte att kontakta oss. Vi ser fram emot att höra från er och är redo att erbjuda skräddarsydda lösningar som passar era behov.
Validas grundare och delägare, med över 20 års erfarenhet inom branschen, möjliggör en garanterad hög kvalitet i våra kunders rekryteringsprocesser genom kvalitativa bakgrundskontroller.

Om ni planerar en rekrytering och är i behov av en bakgrundskontroll – kontakta oss!